سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

مقیاس درجه بندی کارایی معلم باتوجه به انتظارات مدیریت آموزشگاه

شرح فعالیت

درجه ها

1

2

3

4

5

1 . من در کلاس درس شرایطی را فراهم می کنم که حتی ضعیف ترین شاگردان نیز در حد توان خود احساس موفقیت می کنند .

2 . پیشرفت هر شاگرد را با خودش مقایسه می کنم و کمترین پیشرفت هر یک از آنها را مورد تشویق قرار می دهم .

3 . دانش آموزان کلاس من،به مطالعه وتحقیق درباره منابع مختلف می پردازند.

4 . دانش آموزان را به مطالعه کتابهای آموزنده غیر درسی در رابطه با درس خود تشویق می کنم .

5 . بیشتر وقت کلاس را به بحث با دانش آموزان در رابطه با مطالب درسی اختصاص می دهم و سعی می کنم جز در موارد کاملا ضروری متکلم وحده نباشم .

6 . دانش آموزان را تشویق می کنم که از راه مشاهده ، آزمایش و دیگر روشهای فعال که شخصا انجام می دهند ، مطالب درسی را بیاموزند .

7 . دانش آموزان کلاس من اغلب درحد رشد خود به کارهای خلاق می پردازند و من آنها را همواره در این راه تشویق می کنم .

8 . هنگام تدریس ، انگیزه قوی یادگیری در شاگردان ایجاد می کنم و هر بار مطلب تازه ای را که برای شاگردان جالب است ، ارائه می دهم .

9 . از تحقیر و سرزنش شاگردان ضعیف ،‌ خواه به طور انفرادی و خواه در حضور جمع می پرهیزم .

10 . برای کمک به دانش آموزان ضعیف به آموزش جبرانی اقدام می کنم .

11 . من رفتار هر یک از شاگردان را به دقت مورد مشاهده قرار می دهم و اطلاعات منظمی در این رابطه جمع آوری و در دفتر کار خود ثبت می کنم .

12 . با والدین شاگردان کلاس خود آشنا هستم و از وضعیت خانوادگی شاگردان خود آگاهی دارم .

13 . مطالب درسی را همواره با زندگی و تجارب واقعی شاگردان ارتباط        می دهم .

14 . والدین شاگردانم از برنامه و روش تدریس من آگاهند و در حل مشکلات شاگردان همواره با من همکاری و اشتراک مساعی دارند .

15 . من اعتقاد راسخ دارم که یادگیری مستلزم تغییر در اندیشه ، احساسات ، اعتقادات و سایر رفتارهای دانش آموز است و روش تدریس خود را بر این اساس استوار می کنم .

16 . آموخته های شاگردان را به طور مستمر ارزشیابی می کنم و از نتایج ارزشیابی ها برای پیشرفت بهتر و رفع نارسایی ها استفاده می کنم .

17 . در تدریس هر درس به علایق شاگردان توجه دارم و سعی می کنم علاقمندی آنها را نسبت به کارهای سازنده و خلاق و انواع فعالیتهای آموزشی و پرورشی گسترش دهم .

18 . رفتار من با شاگردان همواره توأم با محبت ، صمیمیت و احترام متقابل است .

19 . محیط کلاس درس من برای شاگردان همواره خوشایند و لذت بخش است .

20 . در موارد ضروری ، ضمن تماس های فردی با شاگردان به راهنمایی آنان می پردازم .

21 . شاگردان من در کلاس با آزادی می توانند اظهار نظر کنند و برای بهبود برنامه ها ، پیشنهادهای خود را مطرح سازند .

22 . با تشویق جنبه های مثبت پیشرفت شاگردان ، همواره برای افزایش سطح اعتماد به نفس آنان کوشش می کنم .

23 . با همکاران خود در مدرسه رابطه حسنه ای دارم و همواره درباره پیشرفت کارهای آموزشی با آنها تبادل نظر می کنم .

24 . سعی می کنم همواره سطح دانش و معلومات خود را درباره آنچه که تدریس می کنم از راه مطالعه کتابهای جدید توسعه دهم .

25 . من احساس می کنم الگو و سرمشق مناسبی برای شاگردان خود هستم .

26 . نشریات و کتابهایی را که در رابطه با مسائل تعلیم و تربیت منتشر         می شود ، مطالعه می کنم و از این راه اطلاعات خود را افزایش می دهم .

27 . برای هر شاگرد متناسب با توانایی و استعدادش تکلیف تعیین می کنم .

28 . به تکالیف درسی شاگردان به دقت رسیدگی کرده و آنها را دلسوزانه راهنمایی می کنم .

29 . در فعالیتهای کلاسی همواره می کوشم تا حس همکاری و اشتراک مساعی را در شاگردان پرورش دهم .

30 . من همه شاگردان خود را بدون در نظر گرفتن تفاوتهایش دوست دارم و برای کمک به فرد فرد آنها به قدر کافی تلاش می کنم .

 

 

 

 

 

جمع علامت های × در هر ستون

 

 

 

 

 

مجموع امتیازات هر ستون

 

 

 

 

 

جمع امتیازات ستونها

به بچه‌ها کمک کنیم تا خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند

در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم

برای ایجاد اعتماد به نفس ریاضی در بچه‌ها سعی کنید جو کلاس به جای "رقابتی" ، "حمایتی" باشد. یک راه خوبش این است که از بچه‌ها بخواهید در گروه های کوچک و با همکاری روی حل یک مسأله ولی با استراتژیهای متفاوت کار کنند. مثلاً در هر گروه یک دانش آموز می‌تواند از مکعب های بازی استفاده کند، یکی دیگر نمودار بکشد و دیگری از محاسبات جبری استفاده کند. نفر چهارم هم می‌تواند تمام مراحل حل را بنویسد. درعین حال بچه‌ها را تشویق کنید به طور منظم از همدیگر کمک و راهنمایی بگیرند و مدام منتظر شما نباشند تا کمکشان کنید. این جمله را در کلاس مد کنید که "قبل از من، از سه نفر دیگر بپرس!" این پیغام ساده به دانش آموزان یادآوری می‌کند که آنها دانش لازم برای کمک کردن به هم را دارند و به آنها می‌گوید: بچه‌ها - و نه فقط معلم‌ها - می‌توانند درست جواب بدهند!"

وقتی بچه‌ها شروع به همکاری و پاسخ دادن به سوالات هم می‌شوند، در معرض انواع زیادی از فرآیندهای حل مسأله قرار می‌گیرند. بالاتر از این در کلاس جو اعتماد، همکاری و مشارکت به وجود می‌آید و تمام اینها برای بالا بردن سطح اعتماد به نفس و کارایی زمان امتحان کودکان، موثر است.

استقلال دانش آموز را تشویق کنید

بیشتر کردن آگاهی دانش آموزان از خودشان به عنوان یادگیرنده های توانا و مستقل قدمی در جهت موفقیت در امتحان است. این کار را با در دسترس قرار دادن تمام منابع درسی شروع کنید. به بچه‌ها یاد بدهید که ابزارها (لغتنامه ، ماشین حساب، وسایل کمک درسی ) به همه تعلق دارند و باید در زمان لازم مصرف شوند. به این ترتیب به بچه‌ها اجازه میدهید بفهمند که شما مطمئنید آنها می‌توانند مساله را حل کنند و منابع مورد نیازشان را فراهم بیاورند. استراترژی دوم این است که به بچه‌ها دوره کردن آنچه قبلاً می‌دانسته اند را یاد بدهید. مثلاً به آنها نشان بدهید چطور " با استفاده از کتاب درسی به دالان حافظه شان سفر کنند".

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 10:45 ق.ظ http://fa.chonoo.com

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://fa.chonoo.com
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد