کتابخانه یک واحد آموزشی فعال در مدرسه است که نقش بسیار مهمی در آموزشوپرورش دانشآموزان دارد. اما در نظامآموزشی ما، اهمیت کمتری به آن داده میشود. زیرا تلقی از آموزشوپرورش، فقط انتقال مطالب کتابهای درسی و اندوختههای ذهنی معلم به دانشآموز است. در چنین دیدگاهی، دانشآموز به کتابخانه نیازی ندارد و به آن مراجعه نمیکند. کتابخانه مرکز یادگیری و نیز مرکز منابع اطلاعاتی ماست. لذا مسئولان و مربیان و معلمان باید برای پویایی کتابخانههای مدارس تلاش کنند تا این کتابخانهها جایگاه واقعی خود را به دست آورند. در این باره، توجه به نکات ضروری است:
عوامل تقویت حافظه --- نقل و بیان آموخته ها و ملموس بودن مطالب
برای اینکه مطالب آموخته شده بهتر در ذهن بماند لازم است چند بار برداشتها و محفوظات ذهنی را برای خودمان یا دیگران بیان کنیم. چنانچه انسان مطالبی را که به خاطر می سپارد در فرصتهای مناسب برای دوستان , همکلاسی ها و یا خودش نقل کند, زمینه حفظ و به خاطر سپردن مطالب راحت تر و با سرعت بیشتر فراهم می شود
برای آنکه رمز گردانی آموخته ها سریع تر و ماندگارتر باشد بهتر است آنها را به وقایع ملموس و قابل تجربه تبدیل کنیم . به عنوان مثال شیوه رشد یک گیاه اگر به صورت مشاهده کردنی و قابل تجربه برای دانش آموز باشد بسیار بهتر در یاد او خواهد ماند...