سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

ارزشیابی

ارزشیابی توصیفی الگویی جدید در ارزشیابی تحصیلی

 

ارزشیابی تحصیلی، فعالیتی است که معلم، در جریان تدریس خود انجام می دهد. این فعالیت، شامل جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضعیت یادگیری و پیشرفت دانش آموز است. جمع آوری این اطلاعات  از طریق شیوه های مختلف صورت می پذیرد و نیازمند کسب مهارت و دانش کافی در این زمینه است. معلم باید با استفاده از نتایج حاصل از سنجش و ملاحظه اهداف و انتظارات آموزشی درباره وضعیت فرد، داوری کرده، ضعفها و قوتهای دانش آموز را مشخص کند و برای بهبود فعالیتهای یادگیری به او توصیه هایی را ارائه دهد.

متأسفانه فرآیند سنجش و ارزشیابی در کشور ما، مطابق عرف، فقط شامل ارزیابی مجموعی یا نهایی است که در پایان دوره آموزشی به منظور تشخیص پیشرفت تحصیلی و رتبه بندی صورت می گیرد. در این روش تمامی تلاش معلم، دانش آموز، والدین و کل نظام آموزشی معطوف به آزمونهای نهایی و نمره آنهاست و ماحصل همه زحمتها در یک عدد یک یا دو رقمی خلاصه می شود. این نمره، نه تنها ملاک قضاوت وتصمیم گیری درخصوص دانش آموز است، بلکه به نوعی ارزشیابی از عملکرد معلم، مربی، مدیر و والدین و نظام آموزشی، تلقی می شود. تردیدی نیست که نتایج حاصل از این گونه تصمیم گیری ها دقیق نبوده، ممکن است عواقب ناگواری به همراه داشته باشد؛  به عبارت دیگر به جای آنکه نظام ارزشیابی و اندازه گیری در خدمت آموزش و رشد و توسعه دانش فراگیران و معلمان قرار گیرد، فرآیند تدریس و یادگیری در خدمت نظام سنجش و آزمون در آمده است و ملاک قضاوت در مورد عملکرد نظام و دانش آموز در یک مقیاس صفر تا بیست خلاصه می شود.

دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی سابق، با توجه به رویکردهای جدید ارزشیابی، پس از مطالعات فراوان و در پاسخ به رأی صادره در جلسه 674 مورخ 2/5/81 شورای عالی درخصوص تبدیل مقیاس کمی (20 _ 0) به مقیاس کیفی، طرح ارزشیابی توصیفی را ارائه داد.

این طرح، الگویی کیفی است که تلاش می کند بر خلاف الگوهای رایج ارزشیابی، به جای کمی نگری از طریق توجه به معیارهای برنامه درسی و آموزشی به عمق و کیفیت یادگیری دانش آموزان توجه کند و توصیفی از وضعیت آنها ارائه دهد و ارزشیابی را در خدمت آموزش و یادگیری قرار دهد.

مهمترین ویژگیهای الگوی ارزشیابی توصیفی عبارت است از:

_ توجه به تنوع و تغییر مقیاس سنجش

_ توجه به یادگیری دانش آموز

_ توجه به تنوع و تغییر ابزارهای ارزشیابی

_ توجه به انتظارات برنامه درسی

_ توجه به اهمیت سازگاری اجتماعی در کنار پیشرفت تحصیلی

_ توجه به اهمیت بهداشت روانی در فرآیند یاددهی _ یادگیری

_ توجه به حیطه های مختلف یادگیری

این طرح با مد نظر قرار دادن ویژگیهای فوق، همراه با ایجاد تغییرات بنیادی در نظام موجود ارزشیابی تحصیلی تهیه شد. این تغییرات عبارتند از:

تغییر مقیاس فاصله ای (20 _ 0) به مقیاس ترتیبی (در حد انتظار _ نزدیک به انتظار _ نیازمند به تلاش بیشتر):

در طول سالیان دراز، نمره 20 بسیار مورد احترام و توجه بوده است و معلمان ما نتایج آزمونها را براساس آن به دانش آموزان و والدین بازخورد داده اند. که همین امر باعث رقابت نامطلوب شده است. مقیاسهای ترتیبی کمتر ایجاد رقابت می کند و مشکلات نمره های کمی را ندارد؛ زیرا با مقیاسهای ترتیبی و بازخوردهای توصیفی دانش آموزان، دیگر نگران کسب نمره نیستند. آنها به دنبال شناخت اشتباه خود در فعالیتهای یادگیری هستند. والدین نیز از فرزندانشان نمره نمی خواهند و به جای اینکه از آنان بپرسند امروز چند گرفته ای؟ می پرسند: امروز چه یاد گرفته ای؟ تغییر مقیاس فاصله ای به مقیاس ترتیبی، یعنی حذف یکی از عوامل استرس آور در کلاس درس.

تغییر تأکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

در نظام آموزش سنتی رایج در کشور ما، معلمان سعی می کردند از طریق ارزشیابی پایانی، نتایج یادگیری دانش آموزان را به شکل نمره گزارش دهند و توجهی به چگونگی یادگیری و بهبود آن نداشتند. در ارزشیابی توصیفی معلم، ارزشیابی را در خدمت آموزش قرار می دهد؛ به عبارت دیگر تلاش می کند که ارزشیابیهای او به یادگیری بهتر منجر شود. به همین دلیل در فرآیند یادگیری ضعفها و قوتهای یادگیری دانش آموز برای برطرف کردن و بهبود بخشیدن بررسی می شود.

تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات

در شیوه سنتی رایج، اطلاعات عمدتاً از طریق آزمونهای مواد _ کاغذی (امتحان) و پرسشهای کلاسی جمع آوری می شد. اما در طرح ارزشیابی توصیفی، ابزارهای جمع آوری متنوع شده اند و علاوه بر آزمونهای مواد _ کاغذی و پرسشهای کلاسی ابزارهای دیگری مانند پوشه کار، روشهای ثبت مشاهده، تکالیف درسی و آزمونهای عملکردی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اساس کار در تنوع بخشی به ابزارهای گردآوری اطلاعات از وضعیت یادگیری دانش آموز، واقعی تر کردن اطلاعات است که همان مشاهده کودک در حین فعالیت و بررسی آثار و محصولات یادگیری است.

تغییر در ساختار کارنامه:

در طرح ارزشیابی توصیفی کارنامه تحصیلی «گزارش پیشرفت» نام گرفته است. در گزارش پیشرفت توضیحات مفصل تر و عمیق تر به شکل توصیفی در خصوص رشد و پیشرفت دانش آموز به والدین ارائه می شود. همچنین در این گزارش تنها به وضعیت درسی صرف توجه نمی شود، بلکه به ابعاد عاطفی، جسمانــی و اجتماعـــی دانش آموز نیز توجه شده است. توصیه های ارائه شده در این گزارش نیز باعث می شود والدین دریابند که کودکشان احتمالاً در چه بخش از انتظارات آموزشی، مشکلاتی دارد و برای بهبود عملکرد تحصیلی فرزندشان چه باید بکنند.

تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره ارتقاء دانش آموزان

در نظام سنتی ارزشیابی تحصیلی، تصمیم گیری درباره ارتقاء دانش آموز به نمره های پایانی او بستگی دارد. در این نظام طبق شرایطی که از پیش تعیین شده است و بر اساس نمره های کسب شده مشخص می شود که آیا دانش آموز می تواند به پایه بالاتر ارتقاء یابد، یا اینکه باید تکرار پایه نماید. این تصمیم گیری را حتی در سالهای اخیر به عهده رایانه گذاشته اند و رایانه به راحتی مشخص می کرد که فردی اجازه ارتقاء دارد یا خیر!!

در الگوی ارزشیابی توصیفی به دلیل اینکه اطلاعات جمع آوری شده متنوع و شامل داده های کمی و کیفی است، تحلیل و ترکیب این داده ها و تصمیم های آموزشی مبتنی بر آن، از جمله تصمیم گیری درباره ارتقاء یا عدم ارتقاء دانش آموزان به عهده معلم و شورای مدرسه است. در این الگوی ارزشیابی، به معلم اختیار تصمیم گیری تفویض می شود؛ زیرا وی لایق ترین فردی است که می تواند درباره دانش آموز تصمیم بگیرد.

توجه همه جانبه به تمامی جنبه های رشد

در الگوی ارزشیابی توصیفی، علاوه بر رشد بُعد عقلانی دانش آموز، به جنبه های دیگر رشد، از جمله بعد اجتماعی، عاطفی و جسمانی نیز توجه شده است. معلم در طول سال با مشاهده رفتار و عملکرد دانش آموز گزارشی را از وضعیت او در حیطه های ذکر شده به شکل توصیفی، ارائه می دهد. این گزارش باید دقیق و حساب شده باشد و به دور از اغراق، از الفاظ و کلمات مثبت استفاده شود.

دقت در رعایت نکات بهداشتی _ کسب عادتهای مطلوب جسمانی _ همکاری با دیگران _ عمل به قوانین مدرسه _ احترام گذاشتن به دیگران _ شرکت در مباحث و گفتگوها و... از جمله انتظاراتی است که در الگوی ارزشیابی توصیفی در زمینه توجه به حیطه های گوناگون رشد شخصیتی دانش آموز، مطرح شده است. انتظاراتی که در نظام سنتی، کاملاً نادیده انگاشته شده.

طرح ارزشیابی توصیفی از سال 83 ـ 82 به شکل آزمایشی در سراسر کشور به اجرا در آمد و در سال جاری تعداد 1000 کلاس، تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

        از آغاز اجرای طرح، دوره‌های توجیهی برای مجریان به شکل استانی و قطبی در سراسر کشور برگزار گردید و این دوره‌ها به شکل مستمر تاکنون ادامه داشته است. از جملة‌ مهمترین دوره‌هایی که برگزار شد، دورة‌ تربیت مدرس ارزشیابی توصیفی بود که در تابستان سال  جاری (84) انجام پذیرفت . مدرسان آموزش دیده موظف شدند پس از بازگشت به استانهای خود، سه دورة دیگر را به شرح زیر برگزار نمایند:

1ـ دورة مقدماتی ارزشیابی توصیفی که با توجه به افزایش تعداد کلاسهای مجری طرح در سال تحصیلی 85ـ 84 برای معلمینی که به این طرح می‌پیوندند در نظر گرفته شده است.

2ـ دورة تکمیلی که برای افزایش دانش و مهارت معلمان مجری طرح برگزار می‌شود.

3ـ‌ دورة آشنایی با ارزشیابی توصیفی که برای آشنایی کارشناسان و مدیران مدارس با این طرح در نظر گرفته شده است.

       از آنجا که برای بررسی عملکرد مجریان و میزان تحقق اهداف طرح، نیاز به نظارت دقیق و مستمر می‌باشد، گروه پشتیبانی و نظارت (شامل : معاون آموزش عمومی سازمان معاون پشتیبانی سازمان ـ مدیر گروه ابتدایی سازمان ـ‌کارشناس مسئول ارزشیابی دورة عمومی سازمان ـ ناظر علمی طرح در استان ـ‌ نمایندة‌ معلمان) این مهم را به عهده گرفت و با تشکیل جلسات منظم، حمایتهای لازم را از اجرای طرح به عمل آورده است.

        در زمینة ارزیابی از عملکرد طرح و به دست آوردن نقاط قوت و ضعف اجرای آن ، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی اقدام به جمع‌آوری گزارش ناظرین طرح و نظریات معلمان، مدیران، والدین و کلیة دست‌اندرکاران نمود. جمع بندی گزارش نشان می‌دهد که به طور کلی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی با توجه به ویژگیهای آن از جمله : توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ عاطفی، توجه به عملکرد واقعی دانش‌آموز، افزایش علاقه به یادگیری، توجه به ارزشیابی مستمر و فرایندی، تعامل بیشتر اولیاء‌ با مدارس در زمینة‌ امور تحصیلی دانش‌‌آموز ، ارائه بازخوردهای پیوسته به‌ دانش‌‌آموز اولیاء برای بهبود عملکرد دانش‌‌آموز تقویت ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد ، از بین رفتن حس حسادت و رقابت کاذب ، افزایش استقلال دانش‌‌آموز، خلاقیت و تفکر خلاق و سرانجام توجه به اهداف و معیارهای تعلیم و تربیت و برنامه‌های درسی دانش‌‌آموزان در ارزشیابی آنها که در مقایسه با ویژگیهای الگوهای رایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که محور اصلی آنها بر مقایسه دانش‌‌آموزان با توزیع نرمال کلاس درس و وضعیت دیگر دانش‌‌آموزان است و با خود هیجانها و اضطرابهای کاذب و غفلت از اهداف و معیارهای اصلی برنامه‌ها و مواد درسی را به همراه دارد، با استقبال و توجه رو به رو شده، به عنوان یک طرح ضروری و مهم تلقی می‌شود. در گزارش ، به مواردی نیز به عنوان نقاط ضعف طرح اشاره شده است: از جمله وقت گیر بودن و افزایش حجم کاری معلمان در مدرسه و خانه به دلیل تنوع ابزارها و عدم تناسب آن با حجم کتاب درسی، بالا بودن تعداد دانش‌‌آموزان کلاس، کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با حجم فعالیت معلمان ، اظهار نظرهای منفی و غیر کارشناسی از سوی برخی از معلمان.

        در عین حال مشاهدات و نظریات نشان می‌دهد که اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در صورت توجه به ابعادی چون اطلاع رسانی و ترویج آموزشهای مستمر و تهیه کتابچه‌ها و راهنماهای آموزشی، تأمین اعتبار و پشتیبانی مناسب مالی و اجرایی طرح و توجه به انگیزه‌های مالی معلمان و دست‌اندرکاران، بهبود ابزارها و آسان سازی و تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی و... می‌تواند در سالهای آینده ودر کلاسهای بالاتر به تدریج به یک الگوی جایگزین تبدیل شود.

        امید است با عنایت به اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اهداف تفضیلی طرح ارزشیابی توصیفی که بنیان آن بر شکوفا شاختن استعدادهای طبیعی دانش‌آموزان و آزادی و انتخاب است، به نتایج قابل توجهی در زمینة‌ اجرای این طرح برسیم.

ارزشیابی در بین دانش آموزان قطر وبحرین 

باید مهارت های حل مسئله و تفکر نقاد،مهارت های اجتماعی و زندگی راتبلیغ نموده و یاد دادن صرف قوانین و نظریه های خشک و محفوظات علمی را فراموش کرد.در حین آموزش باید ارزش یابی سؤال محور،فرایندی و تحول آفرین را که شوق به دانستن و قدرت کشف مجهولات را به ارمغان می آورد بر ارزش یابی پاسخ محور،منفعل مستقیم و از پیش تعیین شده غلبه داد.

        زمانی نه چندان دور،دغدغه های سیاست گذاران نظام آموزشی کشورمان عمدتاً گسترش کمّی آموزش و روند به رشد خانواده ها برای آموزش و پرورش فرزندان پاسخ گفته شود و حداقلی از آموزش برای تمامی کودکان فراهم گردد.به سخن دیگر،دغدغه ی مسؤولین در این مرحله دو موضوع مهم و اساسی بود:نخست،افزایش دسترسی به آموزش در تمامی نقاط کشور و دیگر،دسترسی برابر به آموزش.

        در سال های اخیر،این دغدغه ها اندک اندک از رشد کمّی«دسترسی به آموزش»به موضوعات اساسی ترِ «بهبود کیفیت»رخ برگردانده است و توجه به کیفیت از مسایل مورد توجه سیاست گذاران شده است.فعالیت در جهت بهبود کیفیت آموزش بی تردیداز فعالیت در جهت گسترش کمّی آن پیچیده تر است.زیرا عوامل مؤثر در بهبود کیفیت بسیار متنوع اند، از بهبود و اصلاح آموزش های ضمن خدمت تا اصلاح برنامه های درسی را شامل می شود.تمامی این اصلاحات باید به بهبود کیفیت یادگیری در کلاس درس منجر گردد.

        یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری در کلاس درس و شاید یکی از عوامل نتیجه بخش تمامی اصلاحاتی که با هدف بهبود کیفیت صورت می گیرد،ارزش یابی تحصیلی کلاسی است.این موضوع،که ارزش یابی کلاسی یکی از عوامل مؤثر در بهبود یادگیری در کلاس درس است.در سال های اخیر بسیار مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است.بنابر نظر اینان،معلّم می تواند با تغییر در طرز تفکر و روش کار خود در زمینه ی ارزش یابی تحصیلی،آن را در خدمت بهبود یادگیری دانش آموزان قرار دهد.

 

سخن اساسی این صاحب نظران این است که ارزش یابی تحصیلی دارای ظرفیتی است که می تواند برای بهبود یادگیری بسیارمؤثرباشد.این در حالی است که نگرش رایج و انتظار معمول از ارزش یابی کلاسی،اندازه گیری عمومی نتایج یادگیری دانش آموزان یا میزان یادگیری دانش آموزان است.بسیاری این گونه تصور می کردند و می کنند که ارزش یابی یعنی اندازه گیری میزان یادگیری دانش آموزان،استفاده از آن در تصمیم گیری برای ارتقای دانش آموزان.

دیدگاه های جدید،علاوه بر این نقش،نقش مهم تری را برای ارزش یابی تحصیلی در کلاس در نظر می گیرند.نقشی که کم و بیش در گذشته هم مورد توجه معلّمان بوده است.معلّمان به تجربه دریافته بودند که ارزش یابی کلاسی،می تواند به بهبود یادگیری بینجامد؛به همین سبب،آن ها مکرر امتحان می گرفتند و بسیار می پرسیدند تا با تکرار مباحث کلاسی و ایجاد انگیزه برای مطالعه ی مطالب توسط دانش آموزان،یادگیری بیش تری صورت گیرد.این تجربه بیراه نبود.اما در دیدگاه جدید نقش ارزش یابی کلاسی در بهبود یادگیری و بازخورد آن توجه بیشتری می شود و این نقش،برجستگی بیش تری می یابد.در واقع دو نگاه متفاوت به ارزش یابی تحصیلی کلاسی وجود دارد،که عبارت اند از:

- ارزش یابی از نتایج یادگیری دانش آموزان              

- ارزش یابی برای بهبود یادگیری دانش آموزان

در نگاه نخست،ارزش یابی آخرین حلقه ی فعالیت معلّم تلقی می شود و معلّم در پایان فرایند یاددهی- یادگیری به بررسی میزان تحقق اهداف یادگیری در دانش آموزان        می پردازند.لذا،آزمون های پایانی یا ارزش یابی پایانی اساس کار معلّم می شود.به سخن دیگر،در این نگاه جریان یاددهی- یادگیری از جریان ارزش یابی کاملاً متمایز می شود که هریک هدف جداگانه ای را دنبال می کنند.اما در نگاه دوم،ارزش یابی و یاددهی- یادگیری،جریان های جدا از هم نیستند.در هر لحظه که یادگیری رخ می دهد ارزش یابی هم در کنارش حضور دارد.

ارزش یابی به موازات فرایند یاددهی- یادگیری استمرار می یابد و گام به گام با آن پیش می رود.هدف هر دو جریان،یادگیری است.از منظر این نگاه،ارزش یابی را می توان برای یادگیری بهتر و بیش تر به کار گرفت.

تعریف ارزشیابی توصیفی:

ارزشیابی توصیفی الگویی کیفی است که تلاش می کند به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانش آموزان توجه کند و توصیفی از وضعیت یادگیری آن ها ارایه دهد که موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارت ها،دانش ها و نگرش های دانش آموزان می شود.

v    اهداف

- فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

- بهبود کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری

- تأکید بر اهداف آموزش و پرورش،از طریق توجه به فرآیند یادگیری به جای تأکید بر محتوا

- فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی

- افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی- یادگیری

v    ضرورت ها

- ناکارآمدی مقیاس های کمّی برای ارزیابی تغییرات کیفی در شخصیت دانش آموزان

- توجه به کلیه ابعاد شخصیت دانش آموزان

- جلوگیری از تلقی امتحان به عنوان کل فرآیند ارزشیابی

- جلوگیری از هدف شدنِ امتحان

- وجود پدیده کودک آزاری در اثر توجه بیش از حد به نمره

- عدم اعتبار امتحان در سنجش اهداف عالی آموزش و پرورش

v    اصول

این طرح با عنایت به اصولی که ناشی از مبانی فلسفی و روان شناختی،اهداف طرح و آسیب شناسی وضع موجود است،شکل گرفته که عبارتند از:

- توجه همه جانبه به ابعاد مختلف شخصیت دانش آموزان:چند جانبه گرایی

- توجه به فرآیند رشد و پیشرفت دانش آموزان:فرآیند یادگیری

- توجه به بازخوردِ توصیفیِ سازنده:بازخورد گرایی،توصیف گرایی

- توجه به روش های مختلف جمع آوری اطلاعات:کثرت گرایی

- توجه به انتظارات واقعی از دانش آموزان:عملکرد گرایی

v    ویژگی ها

- توجه به ویژگی های اجتماعی- عاطفی سطوح مختلف یادگیری

- کاهش اضطراب و رقابت در بین دانش آموزان

- توجه به اهداف تعلیم و تربیت و برنامه های درسی دانش آموزان

- توجه به ارزشیابی مستمر و فرآیندی

- فراهم سازی زمینه های درگیری مطلوب اولیا با امور تحصیلی دانش آموزان

- افزایش علاقه به یادگیری در دانش آموزان و یاددهی در بین معلمان

- تغییر در نحوه ی قضاوت در باره عملکرد دانش آموزان و ارتقای تحصیلی دانش آموزان

- به کارگیری ابزارهای متنوع در فرآیند ارزشیابی یادگیری و یاددهی

- تقویت اصل مشارکت،همفکری و فعالیت در کار گروهی و تقویت روابط اجتماعی

- توجه به روش های خودسنجی و همسال سنجی

- توجه اساسی به بازخوردهای توصیفی به یادگیرندگان در حین فرآیند یادگیری

- کاهش وابستگی دانش آموز به معلم

- توجه به یادگیری عمیق

v    ابزار

1- پوشه کار

پوشه کار ابزاری است که مجمعه ای از نمونه آثار و فعالیت های مختلف دانش آموز،در آن به شکل مدونی گردآوری می شود که قابل ارزشیابی باشد.موادِ پوشه کار عبارتند از:آثارِ هنری،تکالیف ِ نوشتنی،تمرینات املا،جمله نویسی،برگه های آزمون،گزارش دانش آموز از فعالیت های کلاسی و خارج کلاس،تشویق ها و مانند این ها

2- برگ ثبت مشاهدات(واقعه نگاری)

برگ ثبت مشاهدات ابزاری است که از طریق آن برخی رفتارها و اعمال ویژه دانش آموز در آن ثبت می شود.این رفتارها می تواند در زمینه درسی یا اجتماعی و مانند این ها باشد.


 

3- چک لیست(سیاهه رفتار)

چک لیست مجموعه ای از نشانه ها و شواهدی است که به یک انتظار آموزش یا انتظارات خاصی مربوط می شوند که به وسیله معلم بر اساس مشاهدات معمول خود در کلاس درس یا فضای دیگر با توجه به تشخیص خود جمع آوری و ثبت می شود.

4- آزمون ها

آزمون های مداد کاغذی،یکی از ابزارهای جمع آوری اطلاعات برای ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که به صورت آزمون در خانه،کتاب باز و عملکردی قابل اجرا است.در ارزیابی آزمون ها تنها به بازخورد توصیفی اکتفا می شود و از دادن هرگونه رتبه یا نمره خودداری         می شود.

انواع آزمون های عملکردی:

1- آزمون های کتبی عملکردی: آزمون های کتبی مداد- کاغذی است که به طور معمول برای سنجش طبقه دانش و گاهی درک و فهم حیطه شناختی به کار می رود که البته این آزمون ها می تواند به شکل آزمون در خانه و کتاب باز و آزمون های معمولی اجرا شود.

2- آزمون عملکردی کیفی: این آزمون عمدتاً بر کاربرد آموخته ها در موقعیت های عملی تأکید دارد.

3- آزمون عملکردی شناسایی:در این روش فراگیر از طریق شناسایی عیب و اشکال وسیله،توانایی و مهارت عملی خود را آشکار می سازد.

4- سنجش عملکرد در موقعیت شبیه سازی شده:در این آزمون از فراگیر خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا خیالی،همان اعمالی را انجام دهد که در موقعیت های واقعی،        ضروری اند.

5- آزمون عملکردی نمونه کار:شبیه ترین روش بر موقعیت واقعی در زندگی طبیعی افراد است که نزدیک ترین روش سنجش به عملکرد واقعی است.

5- تکالیف درسی

یکی از ابزارهای مهم ارزشیابی توصیفی است که می توان به وسیله آن بخشی از عملکرد       دانش آموز را سنجید.تکلیف در واقع فراهم کردن موقعیت های مناسبی است که در آن دانش آموز به تقویت و بسط دانش ها و مهارت های خود می پردازد که می تواند در کلاس درس، مدرسه (کارگاه، کتابخانه،آزمایشگاه و ...)و یا در منزل باشد.این تکالیف از نظر تعداد دانش آموز در قالب عمومی و گروهی و انفرادی و از نظر محتوا به صورت تمرینی،آماده سازی و آمادگی،بسطی،امتدادی و خلاقیتی اجرا می گردد.

6- خود سنجی

خودسنجی،ارزشیابی فرد از عملکرد و فعالیت های یادگیری خود است.که همراه با احساس مسؤولیت نسبت به یادگیری و خود آگاهی و افزایش حس مراقبت از فرآیند یادگیری است.نظارت و توصیه های معلم،زمینه ی اجرای هرچه مطلوب آن را فراهم می نماید.

7- همسال سنجی

همسال سنجی،ارزشیابی دانش آموز از عملکرد و فعالیت های یادگیری همسالانش است.از ویژگی های این نوع ارزشیابی می توان به ایجاد حس مسؤولیت نسبت به داوریِ دقیق و فعالیت فکری سازنده اشاره کرد.

8- گزارش پیشرفت تحصیلی

گزارش پیشرفت تحصیلی نوعی بازخوردِ پایانی است که هر سه ماه یک بار و یا هر سال دوبار به منظور بهبود عملکرد دانش آموز به دانش آموزان و والدین داده می شود.قضاوت ها و داوری ها در این گزارش بر اساس مستندات و شواهد است.از نکات برجسته آن بیان دیدگاه ها و توصیه های معلم برای پیشرفت تحصیلی دانش آموز است و تعاملی مؤثر و سازنده را بین معلم،دانش آموز و والدین به وجود می آورد.

9- بازخورد

بازخورد،نتیجه بررسی و داوری معلم از فعالیت های دانش آموز به منظور تعمیق بخشی و گسترش یادگیری در کلاس است.بازخورد با بیان ضعف ها و قوت های یادگیری و انتظارات آموزشی از       دانش آموز،موجب ارتقای مهارت و دانش آن ها می شود.از نکات برجسته بازخورد     می توان  به مستمر بودن آن با توجه به نیازهای یادگیری همچنین تنوع در منابع،توصیه ها(رهنمود)و تشویق،اشاره کرد که موجب بهبود یادگیری- یاددهی خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد