سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

سرافرازان

علمی (مدیریت)و اخلاقی

یاددهی و یادگیری علوم تجربی

آشنایی با آخرین یافته‌های پژوهشی در حوزه آموزش علوم

شیوه‌های ارزشیابی از فعالیت‌‌های آزمایشگاهی  

ارزشیابی را جمع آوری منظم اطلاعات، تحلیل و تفسیر آنها و قضاوت ارزشی به منظور تصمیم‌گیری در امر آموزش تعریف می‌کنند.  

به علت گستردگی ویژگی‌های در نظر گرفته شده در انجام فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی، برای سنجش پیشرفت تحصیلی فراگیران و ارزشیابی از کیفیت انجام فعالیت‌های عملی و تعقیب اهداف آموزشی در نظر گرفته شده،  باید از گستره‌ای از روشهای سنجش بهره گرفت، زیرا تنها در این صورت است که ارزشیابی به صورت درست و با روایی بالا انجام خواهد گرفت. از آنجایی که شیوه یادگیری فراگیران با هم تفاوت دارد و هر یک از آنان نیز آموخته‌های خود را به شیوه‌های گوناگونی ارائه می‌دهند، دست کم بایستی سنجش پیشرفت تحصیلی آنان نیز به سه شیوه گفتاری، نوشتاری وعملکردی به اجرا درآید.  

با اجرای این شیوه ارزشیابی می‌توان ابعاد یادگیری گستره وسیعتری از فراگیران را مورد سنجش قرار داد.

برای ارزشیابی مناسب از فعالیت‌های فراگیران در کلاس درس و آزمایشگاه از ابزارهای متعددی استفاده می‌شود که عبارتند از:

ادامه مطلب ...

الگوهای معلمی در کشور ژاپن

 الگوهای معلمی در کشور ژاپن

 


 
 الگو‌های معلمی

آموزگاران معمولاً باید حداقل 8 ساعت در روز در مدرسه باشند، و اغلب ساعات بیشتری را در برنامه ریزی، نشست با آموزگاران دیگر،نصیحت دانش‌آموزان و یا معاشرت با آنان  می‌گذرانند. معلّمان گزارش داده‌اند که بیشتر کار آنان درمدرسه انجام  می‌شود، عاملی که ا حساس  می‌کردند مربوط به جّو عمومی دانشجویی می‌باشند .

معلّمان و مدیران ژاپنی‌ محّل کار خود را بعنوان جوامع نزدیک بهم بافته‌ای توصیف می‌نمایند که در آن تحصیل کرده ‌ها به سهولت اطلاعات و تجربیات آموزش را با هم در میان می‌گذارند .این احساس قوی اجتماعی بنظر میرسد بر چگونگی دید گاه آموزگاران و برخورد آنان با اخلا گیری‌های دانش‌آموزان تأثیر بگذارد .

آموزگاران اوّلین کسانی هستند که  می‌توانند نظم را در کلاس درس خودمانی خود برقرار سازند، امّا در صورت جّدی بودن مشکلات، آن‌ها می‌توانند دیگر آموزگاران، آموزگار بالاترین سطح یا مدیران را به حمایت بطلبند.

 تعداد کمی از معلّمان احساس اضطراب یا نگرانی خود در مورد رفتار دانش‌آموزان را گزارش کرده‌اند .آموزگاران در تمامی سطوح، هدف از آموزش را رهنمون کردن دانش‌آموزان برای انسانهایی پیشرفته تر از آن‌ها ساختن  می‌بینند. آموزگاران کلوب‌های دانشجویی را سازماندهی بر آن‌ها و نظارت می‌کنند و به هماهنگ سازی رویدا‌های در سطح مدرسه کمک  می‌نمایند. معلّمان بویژه در سطح ابتدایی تأکید دارند که نقش آنان بهبود کلّی آموزش کودکان بوده است، نه فراهم آوردن آموزش علمی صرف برای آنان .


معلّمان ژاپنی و والدین تأکید زیادی بر اصول اوّلیه یادگیری دارند.هنر، موسیقی و آموزش جسمانی نقش مهمی در برنامة عمومی آموزشی بازی  می‌کنند کودکان میزان ... 
 
 

ادامه مطلب ...

تقدیم به معلمان عزیز

حرفه من این است که ستاره ها را صیقل دهم ، پرداخت کنم ، جلا دهــم و به آسمان زنــــدگی بفرستم!  


من در دنیایی مملو از حرفه های گوناگون ، حرفه ای شگرف و بالنده دارم می پرسید حـــرفه من چیست؟


حرفه من خیلی مهم است . اگر بخواهیــد بدانیــد چقــدر مهم است ، کافیســـت شب هنــــگام به ستارگانی که می درخشند و چشمک می زنند ، نگاه کنید .

ستارگان چشمک زن من ، در آسمان مدرسـه چشمک می زنند وظیفه من این اســـت که آن ها را به کلاس بیاورم ، صیقل بدهم، پرداخت کنم ، رنگ طلایی بزنم و رهایشان سازم تا جای خود را درآسمان زندگی پیدا کنند مثل ستارگان درخشان آسمان که هریک درجای خود قرارگرفته اند. 

 

ستاره های ریز ودرشت ، با چهــره های گوناگــون به کلاس من می آیند . بعضـی از آن ها آماده جلا گرفتن هستند؛ اما بعضی کدر و بی رنگنــد ؛ برخی دل نواز و دل آرامند و بعضی مهربان و دل پذیرند. برخی حساس و شکننده اند و عده کمی تیغ دار و آزار دهنده هستند. 

                              

همان طور که به آن ها یاد می دهم و به هر کدام رنگ طــلایی می زنم ، می گــویم : (( دنیـــابدون شما هیچ معنایی ندارد .)) به آن ها می گویم : (( شما می توانید درخشــــــان ترین ستاره ها باشید ؛ شما می توانید نورانی ترین ستاره ی آسمان زندگی باشید . ))  


به آن ها می گویم : (( دنیا جای خوبی برای زیستن است؛ چون شما درآن هستید .)) هرشب وقتی که به آسمان نگاه می کنم ، شغل آبرومند و پر شکوه خودم را به یاد می آورم که فردا صبح باید برای جلا دادن ستارگان کلاسم آماده باشم .